TUTORING - udział w projekcie

Od września 2017 roku MOS nr 1 „SOS” bierze udział w ogólnopolskim projekcie „Wychować człowieka mądrego. Wprowadzenie modelu pracy wychowawczej i resocjalizacyjnej z zastosowaniem metody tutoringu szkolnego jako profilaktyki pozytywnej problemów w polskiej szkole”. Realizatorem projektu sfinansowanego ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej jest: Towarzystwo Edukacji Otwartej (organ prowadzący dla Instytutu Tutoringu Szkolnego). Szczegółowe informacje o programie: www.tutoringszkolny.pl
Celem projektu jest zaproponowanie każdemu z podopiecznych możliwości korzystania z indywidualnej opieki tutora.

Jak to będzie wyglądało w praktyce?
Już od początku września uczniowie mogą wybrać tutora (nauczyciela lub wychowawcę), z którym będą się spotykać regularnie (2 – 4 razy w miesiącu).Zakres i tematyka spotkań uzależniona będzie od indywidualnych potrzeb. Oczywiście współpraca tutora z wychowankiem ma charakter poufny, a jej celem jest ogólny rozwój podopiecznego.
Tu należałoby odpowiedzieć na pytanie czym tutoring jest i czym różni się od „zwykłej” współpracy wychowawca/nauczyciel– uczeń. Tutoring to sposób pracy oparty na dialogu, w którym podopieczny przestaje być tylko odbiorcą z góry narzuconych treści, ale włącza się do procesu kształtowania własnego rozwoju, wręcz – i tu jest właśnie ważna rola tutora – zaczyna czuć się za ten proces odpowiedzialny. Celem więc tutoringujest bardzo szeroko pojęte wspieranie ucznia w rozwoju, w planowaniu drogi edukacyjnej, osobistej, społecznej czy zawodowej, a przede wszystkim w osiąganiu samodzielności i dojrzałości.Innymi słowy celem tutoringu jestrozwijanie potencjału podopiecznegooraz motywowaniego do samodzielnej pracy.
Kim w takim razie jest tutor?
Tutor to ktoś, kto potrafi słuchać, kto stoi obok ucznia, a nie nad nim z całą powagą dydaktyki szkolnej, kto potrafi spojrzeć na podopiecznego życzliwie i wsłuchać się w jego potrzeby po to, by inspirować go do rozwoju. Tutor nie patrzy przez pryzmat deficytów tylko potencjału i możliwości i na tym właśnie buduje współpracę z wychowankiem, dzięki czemu obydwoje mogą z niej czerpać wiele radości.

LISTA TUTORÓW

  1. Paweł Bączkowski
  2. Magdalena Gawin
  3. Grabowska Katarzyna
  4. Izabela Haertle
  5. Bożena Kamińska
  6. Piotr Kamiński
  7. Beata Kojło-Boratyńska
  8. Michał Kraśnicki
  9. Jacek Mackiewicz
  10. Karolina Makowska
  11. Lucyna Motyl
  12. Maciej Poddębniak
  13. Izabella Radecka-Mikulicz
  14. Anetta Rzepka
  15. Patrycja Strippentow
  16. Antoni Strzemieczny
  17. Mariola Tomczak
  18. Przemysław Woźnica
  19. Marianna Zawadzka
  20. Katarzyna Platowska- Rok
  21. Maria Czerniakowska – Karpiłowska
  22. Violetta Zając